Historie

VBB Transport bv, van beurtschip via karriders naar internationaal transport.

In de periode 1900-1940 kende Dokkum veel kleine ondernemers die met hun beurtschip de route Dokkum-Leeuwarden-Sneek of via de omringende dorpen voeren. Zij hadden in Leeuwarden hun ligplaats aan de Voorstreek. In een dag heen en weer lukte vaak niet en dus was `s avonds de stille kant van de Nieuwstad vol met lanterfantende schippers. Het was een soort huwelijksmarkt, in die zin, dat menig jonge schipper er zijn aanstaande vrouw ontmoette.

In Dokkum lagen de schepen aan weerskanten van het klein en grootdiep. In de 20ste eeuw kwamen de spoorwegen in opmars met transport, en dat bracht de klad in het vrachtvervoer van de beurtschippers. Ze kregen al snel een tweede nog grotere concurrent in de vorm van vrachtwagens.

In Dokkum, waar men begreep dat dit niet goed zou komen sloegen de kleine ondernemers de handen ineen en vormden samen de Verenigde Beurt Bedrijven. De VBB was een feit. Met alleen maar werkgevers en geen werknemers, ging men van start. De eerste standplaats was de kleine Oosterstraat, volgens huidige begrippen een onmogelijke plaats voor vrachtverkeer, maar in die tijd heel gewoon. Bij het station was de volgende lokatie, op dat moment was de verhouding bazen, knechten al iets rechter getrokken.

Met drie ondernemers te weten Broekstra, Kooistra en Schregardus en een tiental auto`s op de weg werden nieuwe wegen ingeslagen. Was er eerst alleen sprake van streekvervoer, de jongere generatie wilde meer. De auto`s werden groter, er kwamen er meer en al snel werd ook de lokatie bij het Station te klein. Het gebouw van Holwerda op de W‚lddyk kwam vrij en werd aangekocht. Het transportbedrijf ging internationaal, maar ook binnen Nederland wist men de VBB te vinden.

Een goed product tegen een redelijke prijs dat is waar VBB voor staat. De groei ging gestaag door, er werden nieuwe BV`s opgericht, waarvan Beldock de meest bekende is. Transport en containers gaan prima samen vond de huidige eigenaar Piet Schregardus en dat bleek inderdaad een gouden keuze.